RS32922_2017_TL_TB_0205.jpg
footer-image.png

Verden står overfor komplekse problemstillinger, som enkelte aktører ikke kan løse alene. I CARE Danmark mener vi, at vi skal tænke anderledes, afprøve nye ideer og arbejde på nye måder, hvor virksomhederne er en vigtig del af løsningerne.

Derfor er partnerskaber med virksomheder i Nord og Syd, startups, tænketanke og institutioner helt essentielt i vores måde at skabe udvikling på. Med mere end 30 års erfaring med at udvikle og gennemføre projekter i Afrika og Asien, har vi stor viden om blandt andet klimatilpasning og landbrug.

Vi bidrager desuden med det nødvendige lokale kendskab og netværk, der sikrer, at der sammen med vores partneres ekspertise, tekniske løsninger, produkter og forretningsforståelse skabes værdi og vækst for alle.

RS41468_Raju_Jati_local_partner_from_LI-Bird.jpg
Ovenfor © Kim Frost. Header © TImothy Buckley/CARE

Eksempler på partnerskaber

Sammen med Chr. Hansen gør vi det muligt for fattige småbønder i Kenya at udskifte kemiske pesticider med naturlige bakterier. Gennem partnerskabet er målet, at bønderne øger udbyttet med 10-15 procent, ligesom Chr. Hansen har introduceret deres produkt på et nyt marked.

Sammen med virksomheder som Lendager Group og Pesitho skaber vi verdens første bæredygtige flygtningelejr i Uganda. Partnerskaberne betyder blandt andet, at solcelledrevne komfurer afløser åbne forurenende og sundhedsfarlige bål, hvilket også mindsker behovet for træ og dermed begrænser afskovningen i området. Partnerskabet gør det også muligt at genanvende plastikaffald, der skaber nye produkter og jobs til lejrens beboere.

Quote
”Hvis vi havde gjort dette uden CARE, så var vi helt sikkert startet med de helt store industrielle landbrug i Kenya. Nu arbejder vi i stedet med bønder i mindre landbrug og hjælper dem til at få mere ud af deres jord. Det gør en forskel for os, for her er vores produkt med til at bekæmpe fattigdom.”

Sammen med Arla opbygger vi den lokale mælkeproduktion i Nigeria, der på nuværende tidspunkt importerer 90 procent af landets mejeriprodukter. Gennem partnerskabet kan de lokale bønder nu afsætte deres mælk og øge indtjeningen, ligesom Arla styrker sin forretning i landet.

Sammen med BLUETOWN får fattige småbønder i Ghana adgang til internet og digitalt indhold som eksempelvis vejrudsigter og ny viden om landbrug. På den måde forbedres bøndernes høst og styrker deres muligheder for at modstå klimaforandringernes konsekvenser, mens BLUETOWN får introduceret og testet deres produkt på et nyt marked.

Vi har tidligere samarbejdet med blandt andre COOP og Bestseller om at skabe økonomisk og social udvikling i landbruget i afrikanske lande.